Ibland blir jag så jäkla trött på ADHD!

publicerat i Allmänt;
Har nog aldrig eg förstått hur det är förrän man möter det i familjen... Som och slå pannan blå typ ... Urslut.. Utsliten... Trasa.. Uppgiven ... För det sker så små framsteg mindre än myrsteg mestadels och då är man närmast okapabel att se dem ....

Tänk och leva med ett barn som inte alls möter dig som andra barn gör ... Som inte lär sig det som andra barn gör per automatik ... Att man inte känner barnet för hen förmedlar inte sina känslor och tankar utan inlärda svar som hen tror att man vill höra för det är enklast då och man kanske slipper ... Eller får vara ifred... Eller kan se förbi eller bli nonchad !

Jag brukar inte noncha barn
Jag brukar ha konsekvens och åldersadekvata ramar och visa närhet och kärlek och bygga förtroende och nu i tre år har jag varit handfallen ingenting fungerar och fungerar det så är det slumpen - det fungerar inte två gånger...

Snacka om dränera energi
Att ha gått adhd kursen ger mig ett ja ni är inte ensamma
Men nån universallösning finns ju inte !
Medicinen satte ju ner hjärnspeeden hos hen men många gånger är allt ändå svårt ...

Ha motor
Hitta på själv
Sköta enkla saker som kläder - hygien- läxor- saker- tider- äta mm
Svara ja
Och så händ inget
Svara ja
Och det blev bortlekt
Fuska undan läxor
Fuska undan allt tråkigt

Enda gången hon ser lycklig ut är
När hon badar
När hon får kladda
När hon har all uppmärksamhet

Jag ska minnas hela tiden att hon är bara 6 år känslomässigt men till åldern är hon 9 och till intelligensen är hon 9
Men hur lätt är det när hon tom vet det själv ...

Om hon sen gav energi tillbakas vore det enkelt- lika enkelt som med mina egna eller mina förskolebarn ....

Jag tror det saknas nåt
empati är svårt att lära...

Strandsatta vuxna ska säkra linan för hens trygga framtid i sociala världen
Resan blir svårare för varje år som läggs till...

Sånt som är gulligt när man är liten ... Är inte inte lika gulligt när man blir större
att passa in i sociala regler är a och o

Min önskan är att kunna lotsa henne tillsammans med min sambo

Att bli en vuxen med trygg och säker insida
Som bryr sig om andra :)

I hopplösheten får jag lära mig andas
Ta frisk luft
Och se vad jag inte kan ändra på
Så jag inte slår min panna blå....

Som det inte var nog den här dagen så har det dessutom spöregnat ;))

Kommentera inlägget här :